Riva Aquarama – Ben de Backker

Je bent hier:
← All Topics

Bouwverslag Riva Aquarama (bouwkit van Amati)

Toen in 2020 de zomervakantie de nodige beperkingen kende vanwege Corona, besloot ik, wat ik lang geleden ook heb gedaan bij een verregende zeilvakantie, om een bouwkit van een boot te kopen om daar deze vakantie mee te beginnen.

HMS Bounty – Billing Boats

 

Waar ik destijds voor een statisch model koos – de Bounty (Billing Boats), die van de muiterij – werd het dit keer een varend model, een Riva Aquarama, geleverd door Amati. Een iconisch model uit Italië.

Riva Aquarama van Amati voor een “paar euro” meer: het origineel uit 1968

 

De bouwdoos vindt ik zeer verzorgd en het materiaal is van goede kwaliteit, zover ik dat als relatieve leek kan beoordelen. Het model is van oorsprong bedoeld als statisch model, maar voorziet in de handleiding én uitvoering in mogelijkheden om er een varend model van te maken.
Een voorbeeld zijn twee extra geleverde motorsteunen voor 2 type aandrijvingen. Ook voorzien het materiaal en de beschrijving in houders voor de accu’s en de voorgestelde plaatsing van de ontvanger en servo’s.

Wat ze niet hebben aangepast is het besparen van gewicht. De beschrijving voorziet in een eerste laag beplanking van relatief licht hout, gevolgd door een tweede laag van mahonie. Met die eerste laag kan de romp goed vormgegeven worden en is een prima basis voor de mahonie laag. Ik was dat tot nog toe niet tegengekomen. En alhoewel het goed bouwen is, neemt het gewicht daarmee wel toe. Dit is te compenseren door op plekken die zich daarvoor lenen gaten te maken (afgekeken van de twee genoemde sites hieronder).

Het begin van het bouwen ging voorspoedig, mede geholpen door twee ervaren bouwers die op een Engelse site heel precies hun bouw documenteerden. Zeer behulpzaam. De links staan al enige tijd op onze site, maar voor de volledigheid:
* Andy: https://www.modelboatmayhem.co.uk/forum/index.php/topic,65240.0.html
* David: https://www.modelboatmayhem.co.uk/forum/index.php/topic,64276.0.html

Waar Andy voor een zo precies mogelijk volgend van het model gaat en een perfecte afwerking nastreeft, is David niet bang om wat aanpassingen te maken voor een betere vaart maar ook voor het toevoegen van de nodige extra’s, zoals verlichting, geluid en zelfs zelfcorrigerende besturing om een slalommende waterskieër toe te voegen. Voor mij voor nu een stap te ver, al heb ik inmiddels wel verlichting (naar eigen inzicht) en geluid (gevonden in de blog van David, page 11) toegevoegd. Tip: zoek op “sound” ;-)
Een volledige demo van de besturing en motorgeluid van David’s boot is te vinden op pag 13, inclusief foto’s van de details. Hieronder een filmpje hiervan.

Met de bouw begon voor mij ook een heel nieuw aspect: het toevoegen van motoren, accu’s en regelaars. Tot nu toe had ik alleen een zeilboot (en een eigen ontwerp zeilwagen).
Maar het mooie van een club is dat er vaak enorm veel ervaring voorhanden is. Met name Tom Boere heeft me goed op weg geholpen en voorzien van een aantal nuttige sites en advies.
Maar ook gesprekken met anderen waren waardevol.

Naast het model zelf, heb ik via een Riva groep op Facebook ook een tekening van de bok die op de Riva werf wordt gebruikt achterhaald en inmiddels gebouwd. Is nodig om de schroeven en roeren van de grond te houden – er zit geen kiel of scheg onder die dit voorkomt.

Inmiddels zijn we 2,5 jaar verder begint het te vorderen. Bijgevoegde foto’s zijn vanaf de start in 2020 tot en met 31 december 2022.
Is nog niet klaar, dus …………..

 

Deel 2
Hierbij het vervolg van mijn eerdere verslag uit april 2023. Daarin was de bouw te zien van de romp met een eerste laag hout. Dit verslag laat het vervolg zien, waarbij een belangrijk deel van het werk zat in het aanbrengen van de 2e laag met (vooral) mahoniehout. Omdat de kleur nogal wat verschilt heb ik de latjes op kleur gelegd, zodat ik de verschillende tinten kan afwisselen. Daarmee hoop ik te voorkomen dat er op het eind alleen nog maar licht of donkere latjes zijn.
Bij deze tweede laag kwam het erop aan dat de latjes zo goed mogelijk op elkaar aansloten vanwege de afwerking. Die is voor vrijwel de hele boot met lak, waardoor het gebruik van plamuur tot een minimum beperkt moet worden voor een mooi resultaat.
Een precies werkje dus, want ze moeten niet alleen over de lengte aansluiten, maar ook de zijkanten van de latjes dienen op elkaar aan te sluiten. En met een holle of bolle vorm betekent dit dat elk latje voldoende afgeschuind moet worden om te zorgen dat ze niet alleen bij het lijmen, maar ook als je gaat schuren op elkaar aan blijven sluiten.Deze uitdaging begint direct al bij de kielbalk. De eerste twee latjes moesten flink afgeschuind worden om goed op elkaar aan te sluiten. Vooral bij de boeg. Naarmate het werk vorderde werd het wat eenvoudiger, al blijft de boeg, met de grootste kromming een uitdaging, maar rustig doorgaan zonder te haasten helpt enorm :-)
In maart 2023 was de onderkant bekleed en kon het schuren beginnen. Best wel een klusje, maar het resultaat mocht er zijn. Om te voorkomen dat ik met b.v. vette vingers vlekken zou maken heb ik de onderkant gelakt om dit te voorkomen. Ook de bok is inmiddels gelakt in een kleur die ik op foto’s van de Riva werf zag.

ongelakt

1x gelakt

2x gelakt
Door met de zijkant, die bij de boeg nu verder hol loopt in plaats van bol. Ook hier goed op blijven leggen dat de latjes aan blijven sluiten, wat als de zijkanten van de latjes niet goed aansluiten heb je óf kieren na het lijmen (en dan maar hopen dat het minder wordt met schuren) of ze sluiten wel aan bij het lijmen, maar gaan bij het schuren steeds meer wijken.
Een ander aspect is dat bij de boeg de latjes gaan wijken omdat de afstand van knik tot het dek steeds groter wordt vanwege de welving. Op te vullen met extra latjes die spievormig toegevoegd worden.
Hierboven is dat goed te zien. In september was de romp klaar. Lijkt een lange doorlooptijd, maar het waren ook de laatste maanden van mijn dienstverband, dus overdracht, etc.
Daarna was het dek aan de beurt. Daarvoor waren geen latjes met 1 mm mahonie triplex geleverd. Best wel een dingetje als je deze tot de rand van het dek hebt en dan afschuurt voor een mooie overgang. Bleek opeens dat de middelste laag een lichte kleur had. Heb ik gelukkig met een kleurpotlood op kunnen lossen.
Parallel ook gewerkt aan het wegbouwen van speakers voor het motorgeluid. Ik probeer de kuip en romp als klankkast te gebruiken. Benieuwd hoe dat straks op het water uitpakt.
Daarna was de spiegel aan de beurt. Gevolgd door het voordek. Latjes van 1×1 mm afgewisseld met 1×3 mm. Het waren er precies genoeg, dus dat had Amati wel wat ruimer mogen voorzien.
En ook het achterdek werd op dezelfde manier afgebouwd. Vervolgens geschuurd en gelakt.
Daarna kon ik verder met het verder afbouwen van het voordek.

wordt vervolgd ;-)