Riva Aquarama – Ben de Backker
Bouwverslag Riva Aquarama (bouwkit van Amati)
Toen in 2020 de zomervakantie de nodige beperkingen kende vanwege Corona, besloot ik, wat ik lang geleden ook heb gedaan bij een verregende zeilvakantie, om een bouwkit van een boot te kopen om daar deze vakantie mee te beginnen.
HMS Bounty – Billing Boats |
Waar ik destijds voor een statisch model koos – de Bounty (Billing Boats), die van de muiterij – werd het dit keer een varend model, een Riva Aquarama, geleverd door Amati. Een iconisch model uit Italië.
Riva Aquarama van Amati | voor een “paar euro” meer: het origineel uit 1968 |
De bouwdoos vindt ik zeer verzorgd en het materiaal is van goede kwaliteit, zover ik dat als relatieve leek kan beoordelen. Het model is van oorsprong bedoeld als statisch model, maar voorziet in de handleiding én uitvoering in mogelijkheden om er een varend model van te maken.
Een voorbeeld zijn twee extra geleverde motorsteunen voor 2 type aandrijvingen. Ook voorzien het materiaal en de beschrijving in houders voor de accu’s en de voorgestelde plaatsing van de ontvanger en servo’s.
Wat ze niet hebben aangepast is het besparen van gewicht. De beschrijving voorziet in een eerste laag beplanking van relatief licht hout, gevolgd door een tweede laag van mahonie. Met die eerste laag kan de romp goed vormgegeven worden en is een prima basis voor de mahonie laag. Ik was dat tot nog toe niet tegengekomen. En alhoewel het goed bouwen is, neemt het gewicht daarmee wel toe. Dit is te compenseren door op plekken die zich daarvoor lenen gaten te maken (afgekeken van de twee genoemde sites hieronder).
Het begin van het bouwen ging voorspoedig, mede geholpen door twee ervaren bouwers die op een Engelse site heel precies hun bouw documenteerden. Zeer behulpzaam. De links staan al enige tijd op onze site, maar voor de volledigheid:
* Andy: https://www.modelboatmayhem.co.uk/forum/index.php/topic,65240.0.html
* David: https://www.modelboatmayhem.co.uk/forum/index.php/topic,64276.0.html
Waar Andy voor een zo precies mogelijk volgend van het model gaat en een perfecte afwerking nastreeft, is David niet bang om wat aanpassingen te maken voor een betere vaart maar ook voor het toevoegen van de nodige extra’s, zoals verlichting, geluid en zelfs zelfcorrigerende besturing om een slalommende waterskieër toe te voegen. Voor mij voor nu een stap te ver, al heb ik inmiddels wel verlichting (naar eigen inzicht) en geluid (gevonden in de blog van David, page 11) toegevoegd. Tip: zoek op “sound” ;-)
Een volledige demo van de besturing en motorgeluid van David’s boot is te vinden op pag 13, inclusief foto’s van de details. Hieronder een filmpje hiervan.
Met de bouw begon voor mij ook een heel nieuw aspect: het toevoegen van motoren, accu’s en regelaars. Tot nu toe had ik alleen een zeilboot (en een eigen ontwerp zeilwagen).
Maar het mooie van een club is dat er vaak enorm veel ervaring voorhanden is. Met name Tom Boere heeft me goed op weg geholpen en voorzien van een aantal nuttige sites en advies.
Maar ook gesprekken met anderen waren waardevol.
Naast het model zelf, heb ik via een Riva groep op Facebook ook een tekening van de bok die op de Riva werf wordt gebruikt achterhaald en inmiddels gebouwd. Is nodig om de schroeven en roeren van de grond te houden – er zit geen kiel of scheg onder die dit voorkomt.
Inmiddels zijn we 2,5 jaar verder begint het te vorderen. Bijgevoegde foto’s zijn vanaf de start in 2020 tot en met 31 december 2022.
Is nog niet klaar, dus …………..
wordt vervolgd ;-)