Restauratie Yorkshireman – Nils Jelsma

Je bent hier:
← All Topics
Onlangs heb ik via een inwoner uit Wijk bij Duurstede (geen clublid) een gebouwde versie van de Yorkshireman van Model Slipways gekregen. Dit schip is jaren geleden door hem gebouwd maar is daarna op zolder beland. Ik kon dit schip ophalen onder voorwaarde dat ik het weer in oude glorie zou herstellen. Zo’n uitdaging kon ik natuurlijk niet weerstaan.

Thuis het schip op de werkbank gezet om verder te onderzoeken en te zien wat en hoe ik haar weer in optima forma kon brengen. Helaas bleek al snel dat nagenoeg alle onderdelen zeer los aan elkaar zaten, waarschijnlijk door het type lijm dat destijds gebruikt is.

De enige manier om alles goed te herstellen is dan ook om het geheel uit elkaar te halen en de losse onderdelen te gebruiken als mal voor de nieuwe. Alle onderdelen worden gemaakt uit 1,5mm polystyreen plaat die aan elkaar ‘versmolten’ worden met Plast-I-Weld vloeistof. Deze vloeistof heeft de eigenschap dat het materiaal week gemaakt wordt waarna de delen vast aan elkaar komen te zitten. Door deze versmelting komen ze ook niet meer los.

Het model (al het beslag al verwijderd)

Bijna alles ervan af.
De verschillende dekken en verschansingen.
De resten van de opbouw, voordeel is dat alle onderdelen goed gebruikt kunnen worden als mal.
Om te beginnen maar een lijst gemaakt van alles wat te doen valt:

  • Romp kaal maken en opnieuw spuiten
  • Schroefassen vervangen door Raboesch kogelgelagerde assen (onderhoudsvrij)
  • Roeren vervangen (nu de standaard beslag roeren geïnstalleerd, deze zijn van wit metaal waardoor zeer kwetsbaar)
  • Boegschroef installeren
  • Motoren onafhankelijk van elkaar maken
  • Alle opbouw onderdelen namaken en opnieuw opbouwen
  • Toevoegen bedienbare kraan achterdek (ik heb nog een knikarm kraan liggen)
  • En vast nog veel meer, maar dan komt gedurende de bouw.

Na meerdere avonden schuren een gladde romp.

Boegschroef geïnstalleerd (en ja, de ankerkluizen moeten ook nog afgewerkt en dicht gemaakt worden aan de bovenzijde).
De straalbuizen en andere onderdelen geschuurd, helaas is 1 houder voor het roer gesneuveld tijdens de demontage. Maar ik had toch al het plan om deze te vervangen door iets sterker materiaal om vervorming te voorkomen.
Uitlijnen van de assen en roeren, een van de gaten voor het roer was niet geheel goed uitgelijnd. Deze dicht gemaakt met Stabilit en een nieuw gat gemaakt op de juiste plek.
Eerste test opstelling van assen en tunnels.
De hak onder de tunnel zijn ook gemaakt van wit metaal, dus zeer kwetsbaar, deze nagemaakt van messing.
De roeren (ook weer gemaakt van wit metaal) getekend en geprint in 3D, met een messing staaf van 4mm is deze nu ook stevig.
Testopstelling, de hak wordt doormiddel van 2 boutjes vastgezet zodat ik altijd het roer kan verwijderen indine nodig.
Definitief alles uitgelijnd en vastgezet en een extra houder voor de as gemaakt om trillen te voorkomen.
Tenslotte de motoren geïnstalleerd en de servo voor het roer op z’n plaats.
wordt vervolgd …………