Midsland – Bert van Eck †
Van Helgoland naar Midsland.
Gezien mijn leeftijd werd het “gesleep” met zware boten , zo weegt de Sophia 10 kg !, wat moeilijker en was ik op zoek naar een wat lichtere/meer handzame modelboot. Begin 2011 kreeg ik van Hans van Rossum het model van het duitse passagier-/vrachtschip de “Helgoland”. Met dit billingboot-model kon ik helaas niets mee : slordig gebouwd , in slechte staat met onder de romp een massief houten plank met een staaf lood van plm. 1,5 kg. Via internet kwam ik erachter dat het originele schip ruim 40 jaar geleden was vervangen door een nieuw type veerboot , waarvan er toen 4 zijn gebouwd, waaronder de Helgoland en de Rheinland. Bij deze veerboten konden de auto’s alleen via de boeg het schip in-,en uitrijden. Boven een deel van het achterschip was een verlaagd zonnedek. Aan de hand van internetfoto’s (alleen de lengte van het schip was bekend !!) ben ik gaan tekenen voor een model van de Helgoland , schaal 1 : 80, zodat het model plm. 90 cm ging worden. In de voorzomer van 2011 was de romp klaar/waterdicht ; bij een proef met ballasten (2 motoren en akku) bleek er nog voor plm 1 kg draagvermogen “over” te zijn. In de vakantie bleek bij zoeken naar meer foto’s/details dat ruim 20 jaar geleden de Rheinland door de rederij Doeksen in Harlingen was overgenomen voor een lijndienst Harlingen-Terschelling. Het schip is hiervoor op een aantal punten aangepast/omgebouwd ; zo is oa het zonnedek weggehaald en is in de verschansing van het achterdek een opening gemaakt zodat auto’s door het schip op-,/af konden rijden . Zo is het dus een “roll on-roll off” schip geworden dat is gaan varen onder de naam “Midsland”. Ik heb toen besloten het model als de Midsland af te bouwen , hierbij veel gehad aan detailfoto’s van de echte Midsland (familievakantie en internet). In de periode sep. 2011 tot voorjaar 2012 de boot afgebouwd; hierna bleek dat door de hoge/zware bovenbouw de boot veel te diep kwam te liggen en er voor de stabiliteit nog veel ballastgewicht nodig was. Er zat niets anders op dan (zoals ook bij de Furie en de Zwarte Zee) de romp horizontaal door te zagen en deze 3 cm te verhogen. Omdat de boot nog te instabiel was is de kiel nog verzwaard met een met lood beklede stalen strip. Ten behoeve van het aanleggen en afvaren bleek, ook door het gewicht van plm 7 kg , een boegschroef nodig te zijn. Omdat er geen tekeningen ( details/afmetingen) te krijgen waren was er veel tijd nodig voor het maken van tekeningen/schetsjes.
materialen:
multiplex spanten
triplex rompbekledingen en dekken
kunststof ramen
messing stuurhut, relingen en trapjes
bouwtijd begin 2011 -medio 2012
Bert van Eck †